Veel mensen, staan niet stil bij wat de prostaat eigenlijk is en waar het voor dient. Heeft u enig idee?

De prostaat is een onderdeel van het mannelijke voortplantingssysteem. Het voorplantingssysteem bestaat uit de penis, de prostaat, de zaadblaasjes en de testikels. De prostaat ligt net onder de blaas en voor het rectum. Hij is ongeveer zo groot als een walnoot en produceert vloeistof die een deel van het sperma vormt (zaadvloeistof).

De prostaat blijft het hele leven van de man groeien. Dit leidt weleens tot plasklachten omdat de plasbuis wordt dichtgedrukt.

Er zijn meerdere prostaatproblemen die voor kunnen komen maar niet allemaal hoeven behandeld te worden. Zo ook onschuldige vormen van prostaatkanker. Het is van belang dat de prostaat dan wel continu in de gaten gehouden moet worden om te voorkomen dat het verergert.

Iver het algemeen zijn er 3 soorten prostaatproblemen.

• Goedaardige prostaatvergroting
  • Prostaatontsteking
  • Prostaatkanker

Indien de prostaat verwijderd zou moeten worden, zou de man prima verder kunnen leven. De prostaat is wel van belang voor het voortplanten.

Prostaatklachten

De meest voorkomende klachten zijn plasklachten, pijn in de onderbuik en/of aan de zaadbal, sporen van bloed in de urine, pijn bij ejaculatie en erectieproblemen. Prostaatkanker geeft bij het ontstaan ervan meestal geen klachten. Deze ziekte wordt meestal gevonden via een bloedtest waarmee de PSA waarde wordt bepaald. Het is dus belangrijk om (na uw 45ste) minimaal 1 keer uw PSA waarde te checken bij uw huisarts. Op een oudere leeftijd is er een grotere kans op het ontstaan van prostaatafwijkingen, zoals goedaardige prostaatvergroting (BPH) en prostaatkanker. Prostatitis kan op elke leeftijd voorkomen.

Lees meer op:

Heeft u vragen?

Maak contact met de prostaat stichting via
De Prostaat Kanker Stichting Suriname (PKSS)
Grote Combeweg 39-41, (Buiten Sociëteit Het Park)
(+597) 424949/( 0)8585785 of