• De afkorting KDPS staat voor Kanker Diagnostiek Preventie in Suriname.

De Lila ribbon staat symbool voor alle kankersoorten en de fayalobi bloem (Ixora flower) staat voor de liefde die deze ziekte nodig heeft om te genezen.

De Stichting KDPS is opgericht omdat er in Suriname teveel mensen dood gaan en lijden aan
    de ziekte kanker. Uit onderzoek blijkt dat men heel weinig weet over de ziekte. Er
    bestaat een grote vrees voor deze ziekte, omdat men weet van vroeger “ als je kanker krijgt
    ga je dood”.

Nu hoef je niet meer dood te gaan aan deze ziekte, door de wetenschap zijn er verschillende
    manieren om deze ziekte te behandelen, en zelfs om het te voorkomen. Men kan zelfs jaren
    met deze ziekte kan leven. Tegenwoordig valt het onder de groep chronische ziekten.
    Als men op tijd naar de huisarts gaat met langdurige klachten en of de preventie
    onderzoeken regelmatig laat doen hoeft men niet dood te gaan aan deze ziekte.
    En dat kan men alleen als men meer weet over deze ziekte, dus goede informatie tot zich
    neemt.

Vandaar ook onze slogan “Kennis geeft Kracht

Waarvoor staan wij?

De stichting heeft als doel om in heel Suriname (en uiteindelijk in de regio) kanker zorgvuldig te bestrijden. We willen de samenleving informeren over wat de ziekte inhoudt en hoe je het bestrijdt. Een van de voornaamste doelen is ervoor zorgen dat niemand zich meer schaamt om over de ziekte te praten. Door voorlichting door middel van o.a. lezingen, presentaties, en het uitbrengen van een kinderboekje dat alles uitlegt over kanker, streven wij ernaar om zoveel mogelijk mensen bewust te maken van de informatie over de ziekte.

Ook zijn wij bezig met het werven van fondsen om het eerste laboratorium voor kankeronderzoek in Suriname op te zetten. Met dit laboratorium kunnen we ervoor zorgen dat men er op tijd bij is en dat de kanker op de juiste manier kan worden bestreden.